OOTUSED TOETAVAD JA TAKISTAVAD?

MIS ON? MIKS VAJAME? MIS HETKEST TAKISTAVAD?
Mis on ootused? Üks lähenemine, mis mind kõnetas, pärineb psychologytoday.com artiklist ning toob välja, et ootus on tugev uskumus, et midagi juhtub/või ei juhtu või on tõsi. Ehk ootused on justkui meie sisemised standardid, kuidas me soovime, et mingi olukord kujuneks, inimesed käituksid, milline maailm peaks olema jne). Teine, ajukeskne vaade, toob välja, et ootused on justkui meie ennustamissüsteem. Aju loob pidevalt teatud prognoose ning hindab tulevikku, et suudaksime kiiremini kohaneda. Ehk siis kokkuvõttes on need vajalikud tegelased, lihtsalt probleem saab alguse hetkest, kui neisse liialt kiindume! Ja kuna ootused on seaotud heaolukemikaali, dopamiini, vallandumisega, on kehal seda suurem pettumus, kui ootus ei täitu!
- Kas asi kisub kehvaks hetkest kui seome ootuse külge oma rahulolu ning õnnetunde?
- Või muutub ootus tüütuks hetkest, kui märkame, et selle taga polegi teab mis selget põhjust?
- Võibolla seisnebki probleem selles, et meil üldse on need ootused?
- Või tiirlevad probleemid üldiselt välja ütlemata ootuste ümber?
Mis Sina arvad? Kui ma erinevaid allikaid selle teema raames natuke uudistasin, jäi mulle silma, et enim probleeme esineb just välja ütlemata ootustega. Ning teiseks oluliseks valukohaks on asjaolu, et võtame ootuseid väga isiklikult, see tähendab, et sel on negatiivne mõju meie enesehinnangule! Üks oluline aspekt, mis ootuste mängu veel salaja juhib, on meie suhtumine! Ennekõike suhtumine olukordades, kus ootused ei realiseeru! See tähendab, et reaalsus ei vasta ootustele ning sellega kerkivad esile erinevad ebamugavust tekitavad emotsioonid (viha, äng, kurbus jt). Meie suhtumisel on võime sütitada toetavaid või siis mittetoetavaid emotsioone! Mõtle tagasi, kuidas sa tavaliselt reageerid, kui mõni ootus ei täitu?
Nii klientide kui ka iseenda näol lisaksin aspekti, et ootused = meie vajaduste ja väärtuste peegel. Paljud meist unustavad, et ootuste sisse on põimitud meie vajadused ja väärtused. Sellepärast mõjuvad ka need väljendamata ootused meile nii valusalt – me jätame midagi enda jaoks nii olulist ütlemata. Mõtle tagasi mõnele olukorrale, kus kogesid rahulolematust – märka, kas seal võis kohal olla mõni kommunikeerimata ootus? Ja samas ütlemata jätame me seetõttu, et tahame hoida midagi, mis meile samuti nii väärtuslik – suhted! Evolutsioonilisest aspektist vaadates on loomulik, et eelistame tihti “neid” iseendale.
KUIDAS SEADA OOTUSEID, MIS MEID IKKAGI TOETAKSID?
Siinkohal soovitan ootustesse nagu eesmärkidesse suhtuda. Mida eneseteadlikumad me oleme, seda toetavamaid eesmärke me seame. Ja nagu üleval välja sai toodud – toetava suhtumisega suudame mitte realiseerunud ootustest palju õppida ning lahendusmeelselt edasi liikuda. Lisan ka paar meeldetuletust, milliseid ootuseid siis endaga kaasas kanda või millisest filtrist neid läbi lasta:
- positiivseid, toetavaid,
- realistlikke, tehtavaid, mis oleksid sinu kontrolli all (või kui ka ei ole, seda teadlikustada),
- oleksid vajadused selgelt kommunikeeritud ja väljendatud (eriti kui need välise, teistega seotud).
Kui soovid sügavamalt teemat uudistada, võid alati ka küsida, et kust see ootus pärineb? Kas see on päriselt minu ootus ning töötab minu õnne nimel või mitte? Ja parima alguse ootuste teemale saad laduda sellest, kui hakkad üldse oma ootuseid kaardistama (enda, teiste, maailma, töökoha jms osas). (verywellmind.com)
verywellmind.com