6 LENCIONI KÜSIMUST LÜHIDALT TEOORIAS
Need, kes on puutunud kokku meeskonnatöö arendamisega, teavad ka mis mees on Patrick Lencioni. Täna võtaks lauale Lencioni raamatu “The Advantage” 6 strateegilist küsimust, millele väidetavalt iga ettevõtte juht ja liige peaks vähima vaevata olema võimeline vastama. Miks? Lihtne, nendes küsimustes justkui peitubki organisatsiooni edu võti, võibolla veelgi täpsem olles – teadlikkus ja selgus nende osas on määrava tähtsusega! Paljud on neile küsimustele lugedes vastanud aga huvitav oleks teada, kui paljud on need reaalselt ka oma igapäevasesse töösse üle toonud?
Võtame korra need 6 küsimust täna uuesti koos fookusesse ning teeme väikese ühise check-in:
- Miks ehk mis on meie eksistentsi põhjus?
Miks me teeme seda, mida me teeme? Miks see oluline on? See nö suur ja ülev eesmärk, mis iseloomustab ettevõtte „hinge“. - Kuidas me käitume?
Ehk selgus põhiväärtustes – mis annab märku, mis on meie jaoks õige või vale. Olema selgus, milline käitumine iga väärtusega koost käib. - Mida me siin teeme?
Ehk mis äri me siin ajame? Millesse igaüks tegelikult iga päev lõpuks panuse annab. - Kuidas me edu saavutame?
Ehk mis on meie strateegia? Millised tegevused on edu saavutamiseks vajalikud? Milline tegevus aitab meid eristada konkurentidest? - Mis on kõige olulisem just praegu?
Alati on palju teha aga küsimus on selles, mis on need paar asjad, millele peame tähelepanu suunama just praegu? Mis on need paar olulist asja, millele tuleb keskenduda just praegu, et viia ellu oma strateegiat? - Kes ja mida peab tegema?
Selgus, milliste tegevuste eest ja kes täpselt vastutab.
KUIDAS PRAKTIKAS KASUTAKSID?
Esimene samm, mida juhina aeg-ajalt teha saab – iseennast nende küsimuste abil analüüsida ning fokusseerida! Tunnen suurt uudishimu, millised vastused, ideed või mõtted käisid Sinust läbi juba siis, kui neid küsimusi eelnevalt läbi lugesid? Aga kui palju oled neid küsimusi meeskonna- või igapäevatöös seni kasutanud? Näiteks arenguvestlustel või koosolekutel?
Tunnistan, et minu puhul olid kõik need küsmused justkui siin ja seal pildis, kuid ühtse komplekti ja süsteemina ma neid küsimusi kahjuks enda töös kaasas ei kandnud. Kuid näen neid täna justkui väga heade koostööpartneritena, et hoida kõike kõige olulisemat ja korraga pildis. Nende kasutamine korraga lubaks olla ka järjepidevam.
Sest võime kõik suure veendumusega tihti arvata või öelda, et need küsimused ja teemad on meil iga päev ju korraga töös. Juhina valdab meid tunne, et me iga päev justkui tegelemegi nende asjadega? Kas me teeme, räägime või mõtleme? Aga kui nüüd ühte või teist küsimust hinnata ja küsida, millal me selle küsimusega kõiki meeskonnaliikmeid samal ajahetkel või kõigi nende küsimuste summas kõnetasime, siis me vist enam nii 100% kindlalt väita ei julge, et kõik teavad ja kõik teevad!?
Ja teine küsmus on muidugi seotud sellega – kas ja kuidas oskavad neile küsimustele vastata meie meeskonnaliikmed? Kusjuures siinjuures on põnev ja oluline teadlikustada, et küsimus ei ole õiges või vales vastuses, vaid saab alguse juba puhtalt vastuse andmisest ja arvamuse avaldamisest. Aga ka vaikimises ei ole midagi halba – see paneb vastajat teadlikustama, kas ja mida ta teab ning suure vaikuse ja ebamugavuse korral küsimusega tegelema.
6 KÜSIMUSE KÜSIMISE JA KASUTAMISE MÕJU?
Oled sa juhina mõtelnud, et kuidas teadlikkus nende küsimuste osas võiks mõjutada meeskonna või organisatsiooni tulemusi? Või efektiivsust, meeskonnatööd või pühendumist? Võibolla tõukab alljärgnev joonis sind uudishimulikult neid küsimusi ja asjaolusid analüüsima ning seoseid veelgi teadlikmalt märkama?
Või kuidas hindaksid Sa tunnetuslikult iga meeskonnaliikme teadlikkust iga selle kuue küsimuse osas täna? Kuidas nad ise neid küsimusi hindaksid? Järgmine joonis annab edasi tabeli, kuidas see hinnete idee minu peas tiimijuhina kohe edasi arenema hakkas – nn minu tunnetus enne arenguvestlusele minekut. Iga numbri taga on mõni konkreetsem lugu või näide. Number numbrina ei omagi justkui tähtsust, kuid numbrid aitavad meie sisetunnet või kogemusi teinekord paremini kokku võtta või omavahel ära siduda!
Näiteks võib olla väga põnev analüüsida või märgata, et kuigi Priidul on teadlikkus sellest, mis on hetkel kõige olulisem ja millised tegevused tulemusi annavad väga kõrged, siis tulemused seda tegelikult ei peegelda. Huvitav, kas seal võib olla seos küsimusega number 3 ehk “mida me siin teeme” – kas ja kui hästi on Priit teadlikustanud, milline on ikkagi tema roll antud meeskonnas ja kuidas temast meeskonnatulemused suuremalt sõltuvad?
Mõtteid tulevikuks:
– kvartalis korra vaadata ise antud küsimused üle ning tunnetada, kuidas on sul õnnestunud nendega kooskõlas liikuda (otsused, ajajuhtimine, pühendumine),
– haarata need küsimsued kvartalis või poolaastas korra arenguvestlusele kaasa ning arutleda avatult neil teemadel ka oma meeskonnaliikmetega (pakun, et juba eos on ette näha suuremat selgust ja pühendumist),
– antud küsimused on ka suurepärane töövahend, mida onboardingusse kaasata või analüüsida iga töötaja puhul, kes lahkus (milline oli seotus või teadlikkus ettevõtte põhiväärtustega jne).
“Meeskonnajuhi tööriistad” postituste eesmärk täna ja ma arvan ka edaspidi = on tekitada uudishimu ning luua seoseid, et juht võiks seeläbi jõuda mõne põneva võtte või lähenemiseni, mida igapäevatöös katsetada või ka suuremalt kasutusele võtta! Kui peaksid tulevikus seda või mõnda muud tööriista omal moel katsetama – oleksin väga tänulik, kui jagaksid minuga ka oma kogetut või kogemusi! Ja on selge, et sama king kõigi jalga ei mahu – järgmises postituses juba uued ideed ja lähenemised.
Tervitades,
arengutreener, coach Triin
Planeerime ühe ühise koolituse meeskonnale või juhtidele?