TUGISÜSTEEM VÕTMEISIKUTE HOIDMISEKS?
Täna pole see kellelegi enam üllatus, et pandeemia on toonud endaga kaasa kiired muudatused, mis on mõjutanud töötajate nii füüsilist kui ka emotsionaalset heaolu. Ja sellest tulenevalt on tõusnud ootused ka juhtidele – neil tuleb tegeleda ja tulla toime uue olukorra juhtimise, uue visiooni ja strateegia loomise ning elluviimisega. Ja mis peamine – teha seda kõike nii, et inimesed oleksid hoitud, turvalisus ja areng tagatud, sest konkurents ja möll tööjõuturul ei jäta täna vist kedagi puutumata.
Osad juhid on selle “uue maailma” tingimustega mängleva kergusega hakkama saanud, teistel see nii kergelt läinud ei ole. Miks? Lisaks loomuomasusest tulenevatele tugevustele ja kiirreageerimisele, on paljusid juhte toetanud ka tugev tugisüsteem, mis ettevõtetes juba pikalt olemas olnud. On selleks siis koolitused, arengutreenerid (majas sees või väljastpoolt) või mentorite programmid – kõigi eesmärk on olnud toetada inimesekeskset juhtimist, mis tähendab, et juht ja töötajad oleksid teadlikud, kuidas me inimestena üksi ja koos erinevates olukordades toimime.
Kas teie ettevõttes on selline läbi mõeldud ja inimesekeskne tugisüsteem olemas? Tundub, et selle olemasolu korral on rõõmustamiseks põhjust nii minul kui ka Sinul. Aga kui ei ole? Rõõmustan ka siis, sest selle loomiseks on alati võimalus. Kui mitte nüüd, millal siis veel? Olukord ei ole keeruline ainult meil – Gallupi uuringud kinnitavad, et ligi 80% maailma töötajatest tunneb täna, et nad ei ole kaasatud. Sellel on otsene mõju ettevõtte kasumile, produktiivsusele ja müügitulemustele (Gallup`s State of The Global Workplace: 2021 Report).
TUGEV SEOS MEESKONNA ÕHKKONNA LOOMISE JA TULEMUSLIKKUSEGA
Paljud on just selles samas kohas olnud ja küsinud, kas ja milleks meie juhtidele coaching? Aga kui ma väidan, et see on otseselt seotud meeskonna õhkkonna loomise ning tulemuslikkusega?
On väga okei, kui selle vajalikkus pole veel tänaseni Sinu või teie ettevõtte jaoks põhjendust leidnud. Usun siiralt, et iga asi jõuab meieni just siis, kui me selleks valmis oleme! Aga kas Sa teadsid, et coaching on paremini uuritud valdkond kui näiteks mentorlus, konsulteerimine, koolitus ja juhtimise arendamise programmid, kuna protsess on selgepiirilisem? Uuringud näitavad, et coachingusse tasub investeerida, kuna tõenäosus tõelisi muudatusi kogeda on väga tõenäoline. Siit ka mõned mõtted, mis võiksid toetada teie juhtide tugisüsteemi värskendamise või loomise ideed:
- Juht on ettevõtte võtmeisik, kes vastutab meeskonna õhkkonna ja tulemuslikkuse eest. Kindlasti on Sulle juba teada, et Gallupi uuring on seda mõjutegurit väga selgelt kinnitanud – juht mõjutab meeskonna õhkkonda 70% ulatuses (Psychology Today, 2020).
- Ettevõtted, kes on coachingut ühe olulise juhtimise tugisüsteemina kasutanud, on märganud olulist edasiminekut töötajate püsimises, meeskonnatöös, suhetes ja tööga rahulolus. Sellised ettevõtted suudavad ka kiiremini kohaneda ning seista kiiremini töötajate füüsilise ja emotsionaalse heaolu eest (HBR, 2021).
- Töötajad toovad väga tihti ettevõttest lahkumise põhjuseks just oma juhi (60%). Seega juhi areng ja teadlikkus sellest, kus ta oma arengus on, kuhu liikuma peaks ja kuidas seda teha – mõjutab tugevalt meeskonnaliikmeid tema ümber (Psychology Today, 2020).
- Juhtide arengu juhtimine “heast suurepäraseks” võimalikud tulemused? Uuringud näitavad, et selline panustamine aitab keskmise tulemuslikkusega juhtidel teistele järgi jõuda ning oma tulemusi parendada. Kuid veelgi suurem võit seisneb selles, et head juhid saavad võimaluse kasvada tõeliselt suurepärasteks! (Psychology Today, 2020)
COACHING TOETAB MEID PAREMAKS INIMESEKS JA JUHIKS SAAMISEL
Teame, et coaching toetab uute perspektiivide märkamist, iseenda tundmaõppimist ning ka uue mõtlemise ja käitumise loomist. See võimaldab inimesel leida tugevama ühenduse oma väärtustega ning luua parem selgus oma “miks?” osas, mis siis omakorda võimaldab luua parema ja tugevama sideme oma töö ja ettevõtte eesmärkidega. Kuid siia kõrvale tooksin välja ka mõned nopped uuringutest, mis võiksid seda paremaks juhiks ja inimeseks kasvamise väidet veelgi toetada (Psychology Today, 2020):
- 98% coachingu klientidest tõi välja, et coaching andis neile praktilise, realistliku ja kohe rakendatava sisendi. Samuti aitas see neil selgeks teha need kindlad käitumismustrid, mis võimaldasid neil oma eesmärke paremini ellu viia (Center for Creative Leadership study, 2016),
- 66% inimestest, kes olid saanud efektiivse coachingu osaliseks, leidsid, et coachingul on olnud positiivne mõju nende tulemuslikkusele ning tööga rahulolule (BlessingWhite Consulting, 2015),
- 2013. aastal juhtide seas läbi viidud uuring leidis, et coachingu positiivne mõju avaldus laiemalt ka juhi eraelus (era- ja tööelu tasakaal, suhted pereliikmetega) (Anthony Grant, 2013),
- 88% juhtidest leidis, et coaching aitas neil oma eesmärke saavutada (BlessingWhite Consulting, 2015).
- Coachinguga on võimalik teha märkimisväärseid edasiminekuid erinevate näitajate osas (coachingu läbinute tagasiside põhjal): suhtlemisoskuse paranemine (42%), enesehinnangu/enesekindluse tõus (40%), produktiivsuse tõus (39%), paranenud individuaalsed/meeskonna tulemused (38%), paranenud töö- ja eraelu tasakaal (34%), üldise heaelu paranemine (32%) (ICF Global Consumer Awareness Study, 2017).
Trendid maailmas? Coachingut peetakse hetkel maailmas üheks kiiremini kasvavaks haruks. Üheks huvitavaks arenguks on ka see asjaolu, et 40% coachidest on viimasel ajal tunnetanud, et coachingusse jõuab aina enam nö tavainimesi – see tähendab, et sponsor ehk ettevõte vaheisikuna puudub (ICF, January 2021). Olulise märgina võib vaadelda ka seda, et ligi poole võrra (46%) on kasvanud ka nende juhtide arv, kes igapäevaselt coachingu oskuseid oma töös täna juba kasutavad (ICF Global Coaching Study, 2020). Samuti ei saa kõrvale vaadata ka Eesti turu arengutest – aina enam on turul ettevõtteid, ettevõtjaid ja juhte, kes coachingu enda jaoks juba avastanud või vaikselt selle poole vaatamas!
AGA MIKS IKKAGI COACHING JA JUHTIMINE NII HÄSTI SOBIVAD?
1) Teadlikum juht = kohanemisvõimelisem juht
Kuidas on kohanemisvõime ja coaching omavahel seotud? Kui vaatleks kohanemisvõimet kui iseenda tundmaõppimist? Mida paremini Sa ennast justkui tundma õpid, seda paremini oskad erinevate olukordade ja inimestega kohaneda. Coaching on üks sellistest võimalustest, mis loob aja, ruumi ja häälestatuse iseendaga tegelemiseks. Coaching toetab teadlike juhtide kujunemist, mis toob omakorda kaasa teadlikumate meeskondade kujunemise. Kui me loome oma juhtidele ja töötajatele võimalused enda paremaks tundmaõppimiseks, loome me veel paremad võimalused kohanemisvõimeliste juhtide ja meeskonnaliikmete tekkeks.
Kõik me oleme kohanemisvõimelised. Kõik me oleme võimelised oma kohanemisvõimet avardama ja arendama. Uuringud kinnitavad, et selliste teadlike juhtide ümber on ka palju rohkem rahulolevaid inimesi. Küsimus on pigem selles – kui palju me panustame oma juhtide ja meeskonnaliikmete pidevasse kohanemisvõime arendamisse? Kui mitte nüüd, millal siis veel oma võtmeisikutele kvaliteetse tugisüsteemiga toeks olla?
2) Toeks muudatuste juhtimisel
Coaching toetab väga tugevalt muudatustega kaasneva vastupanuga tegelemist (toetab vastupanu vähendamist, kiirendab muudatuste elluviimist). Juht on muudatuste tegemisel ise takistuseks ees, kui ta ei ole eelnevalt oma vastupanudega tegelenud. Ja siin tulebki mängu coaching – see toetab juhti kava ja struktuuriga, et luua iseendast uus versioon, kes vastupanu ja muudatusega seotud takistustega kenasti toime tuleks. Pealegi saavad hea juhendamine ja käitumismustrite muutmine alati alguse juhist. Juhil tuleb arengut iseendast alustada ja alles siis on võimalik luua muutus ülejäänud meeskonna käitumises ja tulemuslikkuses.
Kas teie ettevõttel on selge ja tugev plaan olemas, mis toetaks võtmeisikutel uue maailma tingmuste ja muudatustega toime tulla? Coaching on üks neist efektiivsetest võimalustest, mis võimaldab arendada juhtide muudatustega toimetuleku kompetentse. Kuid see pole kindlasti ainuke – iga lugu vajab vajaduspõhist ja personaalset lähenemist.
3) Toetab kuuldud ja kuulatud kultuuri loomist
Ühes oma eelmises postituses kirjutasin, kuidas kuuldud ja kuulatud kultuur mõjutab inimesi selles, kui ausalt nad ennast väljendavad. Kuuldud ja kuulatud kultuuri loomine toetab ka kaasatuse tunde loomist ning see saab alguse ettevõtte võtmeisikutest, juhtidest. Kui töötaja tunneb, et ta on kuuldud, kaasneb sellega ka kaasatuse tunne, sest ta saab ausalt ja vabalt kõiges kaasa rääkida. Aga kui võtmeisikud ei ole ise ka kuuldud ja kuulatud, võib kiirelt järeldada, mida see nende meeskonna ja üldiselt keskkonna jaoks tähendada võib. Kõik see võib periooditi erineda, kuid seda enam võiks olla ettenägelik ning kiireks muudatuste perioodiks tugisüsteemi ausalt ja ennetavalt üle vaadata.
Aga mõnikord juhtub ka nii, et kõrvad on olemas, kuid antud partnerlus ei ole “päris see”, mida juht tegelikult vajab ja ootab. Miks? Lõpuks võib asi koonduda lihtsate asjade taha – kompetents, stiil, alluvussuhte hetkeolukord või lihtsalt omavaheline keemia. Siinkohal saab aga teha suure kummarduse neile ettevõtetele, kes pakuvad oma juhtidele võimalust valida või leida enda jaoks mõni teine sobilik arengupartner ettevõtte seest või väljast.
Kokkuvõttes – sellised kuuldud ja kuulatud, kaasatud töötajad saavutavad uuringute järgi paremaid tulemusi, kogevad vähem läbipõlemist ning püsivad organisatsioonides kauem. Selline kultuur soodustab ka innovatsiooni ja uute ideede tekkimist ning toob endaga kaasa reaalsed käitumismustrite muudatusi.
JUHID KASUTAVAD COACHINGUT VEEL …
4. oma emotsionaalse intelligentsuse arendamiseks ja vormimiseks,
5. paremaks stressijuhtimiseks (läbipõlemise ennetustöö, üldine heaolu),
6. täpse ja selge eesmärgi vormistamiseks ning planeerimiseks,
7. protsesside ja tegevuste kaardistamiseks ning elluviimiseks,
8. erinevate emotsionaalsete seisundite, mõtte- ja käitumismustrite märkamiseks, haldamiseks, muutmiseks ja lahendamiseks,
9. tasakaalu saavutamiseks ja hoidmiseks (eraelu ja tööelu identiteedid – toimiksid koos ja eraldi),
10. otsuste langetamiseks,
11. enda arengu juhtimiseks ning õppimiseks.
UUS HOOAEG UUE TUGISÜSTEEMIGA?
Tean, et teinekord võivad uued mõtteviisid või lähenemised endaga teatava ebakindluse ja küsimused kaasa tuua, kuid kellegagi koos arutades ja mõtteid vahetades jõutakse ikka tõele ja lahendustele lähemale. Ja kuidas veel teada saada, kas praegune süsteem toimib ja toetab? Küsida, mida võtmeisikud ise arvavad ja tunnevad? Võtmeisikud peaksid tundma, et iga töövahend, mida neile pakutakse, mõjub inspireerivalt, toetab juhtimise arengut ning võimaldab neil oma tulemuslikkust toetada. Ja mis veelgi olulisem, võimaldaks neil õppida ning ennast ikka ja jälle uuesti luua!
Uus aasta toob endaga uued eesmärgid, plaanid ja väljakutsed.
Kui tundub, et uuel aastal võiks Sinu või teie ettevõtte võtmeisikute tugisüsteemi osaks olla ka coaching, võiksime leppida kokku ESIMESE MÕTTEVAHETUSE (triin@maolen.ee). Mõnikord töötab grupipõhine lähenemine, teinekord individuaalne – läheneme asjale personaalselt ning leiame teie jaoks selle sobilikuma lahenduse!
Toetage uuel aastal oma ettevõtte võtmeisikuid, et nad saaksid veel efektiivsemalt ja selgemalt oma eesmärkide suunas liikuda. Nagu minu üks hea klient on kunagi oma tagasisides kirjutanud:
“Triin, ma olen tark ja arukas inimene ning tean, et oleksin
nende taipamiste ja vastusteni ise ka jõudnud, kuid selleks oleks
kulunud palju kauem aega. Aitasid mul ühe aasta aega kokku hoida!”
Julgustan katsetama, muutuma ja leidma enda jaoks see parim tugisüsteem!
Kuid peamine on see, et see oleks teie suurima vara, inimeste, jaoks olemas.
MA OLEN.
Juhtide ja meeskondade arengutreener, coach
Triin Põldme-Uibo